Köpvillkor

Du bekräftar ditt köp genom att godkänna din beställning och betala in angiven förskottssumma angiven på fakturan. Därmed godkänner du även våra köpvillkor.

Du ansvarar själv för att all den information du anger är korrekt, så gå gärna igenom beställningen en extra gång innan du godkänner den. CustomKitchen har inte möjlighet att kontrollera de uppgifter du anger i din beställning.

Om inga anmärkningar görs innan den skriftliga bekräftelsen ges anses ordern vara godkänd av dig/beställaren i sin helhet. CustomKitchen har rätt att debitera extra för alla ändringar som sker av dig/beställaren efter godkänd order.

Alla varor tillhör CustomKitchen AB tills vi har fått full betalning från dig. I övrigt gäller Konsumentköplagen.

 

 

 

Priser & betalning

Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive moms om inte annat anges. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.

Betalningen sker mot faktura. Tillverkningen av skivorna påbörjas när CustomKitchen har tagit emot betalning enligt nedan:

Uppmätning och montering av oss: 30-100 % förskottsbetalning av ordersumman.

Kunds inskickade mått: 100 % förskottsbetalning av ordersumman.

Slutfaktura med 10 dagars betalningsvillkor skickas på mail när du genom underskrift har godkänt leverans och montering.

Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en påminnelseavgift om 60 SEK samt löpande dröjsmålsränta med 8 % + referensränta. Därefter ett inkassokrav med en avgift om 180 SEK. Vid fortsatt utebliven betalning lämnas ärendet över till Kronofogden. Vid eventuellt rättsligt förfarande kommer ytterligare kostnader att yrkas.

 

 

 

Information om ROT avdrag

När du beställer ett arbete hos CustomKitchen är det bara mallning och monteringskostnad som faller inom Skatteverkets ramar för ROT-avdrag.

Om du önskar ROT-avdrag på arbetet ska du som kund skriftligt informera CustomKitchen senast vid datum för godkännande av beställningen. CustomKitchen ansvarar inte för att ROT-avdraget godkänns eller eventuella motsättningar mellan dig som kund och myndighet.

Du som kund är betalningsansvarig för din beställning oavsett ROT-avdraget godkänns eller inte. Du ansvarar även för att det arbete som utförs faller inom ramen för godkännande av ROT-avdrag.

Om du glömmer att meddela oss i tid, enligt ovan, tillkommer en administrativ avgift för hantering av ROT-avdrag om 500 kr exkl. moms.

Om du vill begära ROT-avdrag skickar du följande uppgifter till CustomKitchen i samband med beställning:

Antal sökande och samtligas personnummer.

Huset/bostadens beteckning. Boendet i bostadsrätt ska även skicka in föreningens organisationsnummer.

Om CustomKitchen inte får dessa uppgifter kommer ROT-avdrag inte att utföras på arbetet. För mer utförlig information om ROT, se broschyr SKV 322, utgåva 7 på www.skatteverket.se

 

 

 

 

 

 

 

 

Försäljningsvillkor

Offerter från CustomKitchen gäller i 30 dagar från offertens datum, om inte annat anges.

Alla priser baseras på de för CustomKitchens gällande anskaffnings- eller tillverkningskostnader på dagen för offert respektive orderbekräftelse. CustomKitchen reserverar sig för prisändringar som ligger utanför CustomKitchens kontroll. Exempelvis leverantörspriser, frakt- försäkringskostnader eller ändrade valutakurser. CustomKitchen förbehåller sig rätten att justera priset enligt nytt pris. CustomKitchen är skyldig att omgående underrätta dig/beställaren om prisförändringar.

Om köparen avbeställer eller ändrar i en beställning har CustomKitchen rätt att fakturera kostnader för påbörjat arbetet.

Avbeställning och ändring kan endast göras skriftligt via e-post till info@customkitchen.se. Vid förändring av material eller väsentlig förändring av kvantitet ska du som kund själv förvissa dig om att du har fått en ny och riktig orderbekräftelse.

Förändring av leveransdatum med mer är 60 dagar räknas som avbeställning.

Allt material tillhör CustomKitchen AB tills vi har fått full betalning från dig.

 

 

 

Mätning

    • För uppmätning krävs att det finns ett fast underlag i form av stommar eller liknande som mätning kan ske på. Vi kan inte ”mäta i luften”.
    • • Platsen ska vara belyst, avstädad och förberedd för uppmätning.
    • • Stommarna ska vara fria från temporära eller gamla skivor och diskbänkar. Stommarna ska vara monterade och permanent fastsatta.
    • • Underlaget som stenskivorna ska monteras på ska vara plana och fria från uppstickande kanter. Tolerans +/-2 mm på hela ytan.
    • • Om bänkskiva i annat material önskas användas tillsammans med stenen måste denna vara monterad när uppmätning för stenskivan sker.
    • • Skåpstommar får inte flyttas eller justeras efter uppmätning. Väggar får inte putsas, spacklas, gipsas eller flyttas efter utförd mätning eftersom det påverkar de slutliga måtten.
    • • Uppgifter som önskat material, kantbehandling, rundning av hörn, urtag och placering av diskhoar, blandare, spishäll och kontakter ska anges vid uppmätningstillfället. Senare tillägg och ändringar kan inte garanteras.
    • • Uppgifter om diskhoar, blandare och spishäll ska anges vid uppmätningstillfället, om inget annat är överenskommet
    • • Mätteknikern ger instruktioner om och hur eventuella extra stöd kan behöva monteras.
    • • Vid uppmätning ska slutkund alternativt slutkundens representant vara på plats och svara på eventuella frågor.

Du som slutkund eller din representant ska exakt kunna ange placering av häll, vask, blandare och övriga tillbehör. Dessa placeras centrerade i skåpets i bredd, om inte annat anges.

Mättekniker bedömer intransportväg och kan ändra/lägga till skarvar, alternativt avgöra om extra hjälp i form av extra personal eller kran behövs vid intransport. Det kan medföra extra kostnader och måste godkännas av dig eller din representant.

Om dessa förutsättningar inte är uppfyllda har CustomKitchen rätt att avbryta arbetet. Eventuella merkostnader debiteras dig som kund.

Om du väljer att lämna egen mall, mått eller ritning kräver Customkitchen 100 % förskottsbetalning. Merkostnader för framtagning av tillverkningsritning kan tillkomma.

 

 

Installation

  • • Monteringsplatsen ska vara belyst, avstädad och förberedd för montering.
  • • Stommarna ska vara fria från temporära eller gamla skivor. Diskbänkar och stommarna ska vara monterade och permanent fastsatta.
  • • Vi utför inte el- eller VVS-arbeten, fastsättning av lösa delar som t.ex. blandare, diskmaskinsavstängning, kontakter eller fogning mot befintligt kakel, stänkskydd eller vägg.
  • • Där stommar inte stöder mot skivan ska reglar vara monterade efter mätteknikerns instruktioner så att de stöder och bär skivan.
  • • Kakel eller annat material på vägg får inte vara monterat så att det hindrar montage av stenen.
  • • Underlaget som stenskivorna ska monteras på ska vara plana och fria från uppstickande kanter. Tolerans +/-2 mm på hela ytan. Vi har en tolerans på upp till 3 mm som vi kan kila upp och ta ansvar för, större höjdskillnad än så ligger på kundens ansvar. Ojämnheter som behöver skimsas upp kan lämna glipor mellan bänkskiva och t.ex. täcksida och lådfront.
  • • Montörerna bär skyddsskor och du som kund ansvarar för att alla de golv som ligger i anslutning till där montage ska göras är skyddade.
  • • Du som slutkund eller din representant ska finnas på plats för att godkänna material och montage. Varorna måste inspekteras direkt efter montering/leverans och eventuella defekter anmärkas direkt till montörerna. Finns ingen närvarande betraktas material och montering som godkänd. Fel och brister ska dokumenteras både skriftligen och med fotografi som mailas till info@customkitchen.se
  • • CustomKitchen ansvarar inte för funktioner i ditt kök eller övriga utrymmen under den tid som vi tillverkar produkter åt dig.

Om dessa förutsättningar inte är uppfyllda har CustomKitchen rätt att avbryta arbetet. Eventuella merkostnader för återbesök debiteras dig som kund.

Om installation beställs utan uppmätning ansvarar du som kund för att alla mått och marginaler är korrekta och tillräckliga för montering och fogning. Du ska även ha försäkrat dig om att skivorna går att bära in och montera i de angivna måtten. Om dessa förutsättningar inte är uppfyllda lämnas materialet på enligt oss lämplig plats och montering anses som slutförd.

 

 

 

Tillverkning

Om inte annat anges placeras ho och häll 80 mm från skivans framkant, Ø35 mm hål för blandare som placeras 60 mm från urtagskanten på diskhon.

Sten är ett naturmaterial och sätter viss begränsning på storleken av skivor som kan produceras.

CustomKitchen strävar alltid efter att uppfylla dina specifika önskemål men vi kan inte tillverka enligt din beställning om:

  • • Utformningen av skivorna påverkar stenens hållbarhet.
  • • Storleken på stenen gör att den inte går att hantera på ett säkert sätt.
  • • Storleken på råmaterial gör att det inte går att producera.
  • • Storleken på färdiga skivor gör att de inte går att montera
  • • Storleken på skivor gör att maskiner inte kan bearbeta dem.

 

 

Kvalitetsstandard för bänkskivor från CustomKitchen

        • • Rätvinklighet +/- 2%
        • • Buktighet +/- 2 mm
        • • Tjocklek +/- 2 mm inom samma leverans. Skivor som möts slipas ihop till samma tjocklek i framkant.
        • • Måttavvikelser på längd +/- 5 mm och bredd +/- 2 mm
        • • Yttolerans vid planlimning av ho eller häll är +/- 2 mm
      • • Skivans överhäng +/- 3 mm (gäller från mätningens utgångspunkt)

 

  • Färg och texturavvikelser

    Sten är ett naturmaterial som aldrig strikt kan jämföras med uppvisat prov. Naturliga och vanligt förekommande avvikelser måste därför accepteras, exempelvis:

    • • Små luftblåsor är mycket vanliga i bl.a. Carraramarmor. Dessa uppträder ofta som små ljusa prickar, håligheter eller små revor.
    • • Små opolerade prickar eller håligheter som oftast finns i polerad granit. Granitsort och ljussättning påverkar framträdandet av dessa.
    • • Läkta stick som ibland kan uppfattas som sprickor i stenen.
    • • Tydligt framträdande fläckar i finkornig granit som inte överskrider storleken av en femkrona och tydliga fläckar i storkornig granit om upp till 5 cm.
    • • Färgvariationer i samma leverans förutsatt att stenarna har tagits från samma sändning.

    Förutom naturliga variationer måste också fackmannamässigt utförda reparationer accepteras.

    Notera att kvalitets- och hållbarhetsmässiga skillnader i samma stenmaterial kan förekomma mellan olika leveranser från stenbrotten.

  • Leveranstid och leveranser

    Den leveranstid som anges på beställningsbekräftelse eller offert är av CustomKitchen uppskattad tid för färdigställande av leveransklar order. Det ska endast ses som en riktlinje eftersom allt som produceras är ett hantverk. Vi har dock som ambition att leverera 14 dagar från det att förskottsbetalningen har kommit in på CustomKitchens bankkonto.

    CustomKitchen underrättar dig som kund om vi befarar någon förändring av leveranstid på hela eller delar av leveransen.

    Leveranstiden kan även ändras p.g.a. omständigheter vilka CustomKitchen inte rår över. CustomKitchen ansvarar inte för försenad leverans, eller eventuella merkostnader om omständigheterna som leder till att leveransen försenas ligger utom CustomKitchens kontroll.

    Eventuella tidsbokningar med hantverkare bör planeras in med hänsyn till att leveransen kan bli fördröjd. CustomKitchen ansvarar inte för kostnader vilka uppstår i tredje hand såsom ersättning till hantverkare.

    För leverans av varor med externt fraktbolag, avses leverans från vårt lager till mottagarens adress. Lossning sker med bakgavellift och mottagaren ansvarar för framkomlighet till fastigheten. Förflyttning av varan inom fastigheten ingår inte.

    Vid leverans som utförs av CustomKitchen levereras materialet till angiven adress och CustomKitchen lossar materialet. Vi bär inte in skivorna. Dessa lämnas på anvisad plats där transportbilen stannar, därefter är transporten slutförd.

    Om leveransen avser unika produkter (d.v.s. produkter som inte ingår i CustomKitchen ordinarie sortiment) saknar kunden hävningsrätt om leveransen skulle vara försenad och förseningen beror på orsaker som ligger utanför CustomKitchens kontroll.

    CustomKitchen förbehåller sig även rätten att senarelägga eventuell bearbetning på egen verkstad med upp till 2 arbetsveckor efter planerad leveransvecka i de fallen:

  • • CustomKitchen leveransförutsättningar ändras av dig som kund eller din representant.
  • • Nödvändiga uppgifter och material inte lämnas in 14 arbetsdagar före planerad leveransvecka.
  • • Om förskottsbetalning inte är registrerad har CustomKitchen rätt att skjuta upp tillverkningen fram till dess att fullgod betalning registrerats och ny tid i verkstaden kan planeras.
  • Leveransvillkor

    Vid leverans ska du som kund göra en mottagningskontroll omfattande:

    • • Avstämning av mottaget gods mot följesedel
    • • Kontroll av utifrån synliga skador på godset och dess förpackning.
    • • I övrigt undersöka godset på sätt som är brukligt och i överensstämmelse med Köplagen.

    Eventuella avvikelser i mängd samt konstaterade skador ska anmälas till CustomKitchen före lastning. Om varor lastats räknas de som godkända. Reklamation efter lastning godkänns inte.

    Om extern transportör sköter transporten ska eventuella avvikelser rapporteras till transportören och noteras på följesedeln när godset kvitteras, senare reklamation godkänns inte. Finns ingen ansvarig på plats för att skriva på följesedel anses leverans och produkt godkänd.

    Gods som inte kan levereras returneras till avsändaren efter överenskommelse, denna fraktkostnad debiteras beställaren.

  • Returer

    Retur av varor sker endast efter skriftlig överenskommelse och bekostas av dig som kund. Vid retur ska godset levereras till underleverantör i originalförpackning och i samma skick godset hade då det levererades till dig. Om så inte sker krediteras inte godset.

    OBS! Ingen returrätt på redan monterade, måttbeställda eller specifikt till kund tillverkade varor.

  • Reklamationer

    Fel eller brist och eventuella produktfel ska reklameras omgående skriftligen via mej och muntlig till montörerna.

    För att reklamationen ska vara giltig kräver CustomKitchen att reklamationen innehåller tydlig uppgift om felet och/eller bristens art samt fotodokumentation vid synliga skador.

    Reklamationer av vara efter montering godkänns inte.

    Sten är ett naturmaterial som aldrig strikt kan jämföras med uppvisat prov. Naturliga och vanligt förekommande avvikelser måste därför accepteras och kan inte leda till reklamation. De vanligaste naturfelen är:

    ”Revormar” är lite öppna sprickor på stenens yta, mest förekommande på marmor.

    ”Klovfel” är olika skiktningar i vanligtvis skiffer där skiffern inte delar sig perfekt i kloven.

    ”Tarolo/taroli” är kristallbildningar som avviker från övrig struktur på stenen. Kan bilda små håligheter eller färgskiftningar. Förekommer oftast på olika typer av marmor från Carraraområdet.

    ”Opolerad” betyder att delar av en polerad sten i visst ljus kan se opolerad ut eller ha fördjupningar i ytan.

    ”Ytvariation” innebär att många stensorter som har en sammansättning av flera olika stenarter får en ytan med varierande karaktär i form av fördjupningar, slipgrad och täthet.

    ”Kristallbildning, fossiler och ådring”. Då sten är ett naturmaterial så förekommer avvikelser i ådring och kristallbildningar vilket kan leda till varierande karaktär på ytor, kanter och utseende.

    Notera att kvalitets- och hållbarhetsmässiga skillnader i samma stenmaterial kan förekomma mellan olika leveranser från stenbrotten.  Dessa avvikelser kan inte leda till reklamation.

    Följande övriga avvikelser är inte reklamationsgrundande:

    • • Mindre ytliga repor på marmor.
    • • Kanter eller ytors rakhet/planhet där kristaller har orsakat avvikelser.
    • • På viss sten förekommer även lättare rostutfällning vilken oftast försvinner med tiden.
    • • Sågade kanter kan ha lättare ”urflisningar” efter sågklingan på kanterna.

  • Befrielsegrunder (force majeure)

    Skulle CutomKitchen på grund av omständigheter som kan anses ligga bortom CutomKitchens kontroll (Force majeure), vara förhindrade att utföra vårt åtagande gentemot dig, utgör inte detta ett åtalsbrott.

     

     

     

    Ansvarsbegränsning, garanti m.m.

    Samtliga stenskivor omfattas av en garanti på 5 år gällande materialets ursprungliga fel och uppkomna under produktion. Garantin omfattar inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende, eller felaktigt användande. Visar sig levererat gods vara behäftat med fel, för vilket säljaren är ansvarig, är säljaren skyldig att inom skälig tid i sitt val kostnadsfritt ersätta, reparera eller omarbeta det levererade godset.

    Utöver vad som anges i dessa allmänna villkor har CustomKitchen inte något ansvar för dröjsmål för fel i godset. CustomKitchen har inte någon skyldighet att på grund av dröjsmål samt fel eller brist i varan utge någon ersättning till kunden för utgifter, produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan direkt eller indirekt förlust. Denna ansvarsbegränsning gäller dock endast under förutsättning att CustomKitchen inte har agerat grovt vårdslöst.

    CustomKitchen ansvarar inte för att information från våra leverantörer är korrekt. Du som kund måste själv förvissa dig om att godset uppfyller alla av leverantören angivna förutsättningar samt bedöma material och produkts lämplighet för avsedd användning.

    Kompensation för eventuella reklamationer betraktas som goodwill från CustomKitchens sida och ska aldrig betraktas som ett erkännande av skuld eller fel med mindre än att CustomKitchens skriftligen medgivit sådan skuld eller sådant fel.

    CustomKitchen reserverar sig för felaktigt införd data i offerter och ordererkännanden, i de fall detta sker har kunden efter att ha blivit informerad om felet rätt till att häva beställning om merkostnad uppkommer.